Dołączenie paragony do zwracanego towaru

Obowiązek zamieszczenia regulaminu w e-sklepie.

Założenie i prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z wieloma aspektami prawnymi. Prowadząc internetową działalność, musimy mieć świadomość praw, jakie przysługują naszym klientom. Ustawa o prawach konsumentów z dnia 30 maja 2014 roku (Dz.U.2014.827) nakłada na przedsiębiorców prowadzących sprzedaż internetową szereg obowiązków informacyjnych. Niespełnienie ich może wiązać z określonymi sankcjami. Powyższe wynika z tego, iż transakcje, o których mowa na wstępie, ze względu na brak bezpośredniego kontaktu między sprzedającym a kupującym, mają swoją określoną specyfikę. Regulacje muszą w większym stopniu zabezpieczać klienta przy zawieraniu transakcji. Właściwe sporządzenie regulaminu wymaga odpowiedniego przygotowania i wiedzy.

 

Z czego wynika obowiązek sporządzenia regulaminu?

 

Przedsiębiorca przed zawarciem umowy z konsumentem poza swoim lokalem lub na odległość, zobowiązany jest do spełnienia wielu tzw. obowiązków informacyjnych. Przede wszystkim, sprzedawca musi w sposób jasny i zrozumiały poinformować swojego klienta o prawie odstąpienia od umowy, procedurze rozpatrywania reklamacji, czy kosztach zwrotu towaru w przypadku odstąpienia od umowy. Dlatego, najlepszym rozwiązaniem jest sporządzenie regulaminu, zawierającego w sobie wszystkie niezbędne informacje. Co istotne, obowiązkiem sprzedawcy jest również wykazanie, iż właściwie poinformował konsumenta o jego uprawnieniach. W związku z czym samo przygotowanie regulaminu i umieszczenie go na stronie internetowej to jeszcze nie wszystko. Stąd bardzo często praktyką jest, iż konsument przed złożeniem zamówienia musi potwierdzić zaznajomienie się z z udostępnionym przez sprzedawcę regulaminem (np. zaznaczając odpowiednie okienko tzw. checkbox).

 

Co grozi za brak regulaminu na stronie internetowej?

 

Jeżeli przedsiębiorca prowadzący sprzedaż internetową nie spełni opisanych wcześniej obowiązków informacyjnych, UOKiK może uznać takie działania za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Taka sytuacja może wiązać się z bardzo dotkliwymi karami finansowymi - nawet do 10 % przychodów za poprzedni rok rozliczeniowy. Spełnienie tego obowiązku ma także, inny aspekt. Jeżeli przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o przysługującym prawie do odstąpienia od umowy prawo to wydłuża się z 14 dni do 12 miesięcy (!).

 

Przy sporządzaniu regulaminu należy również uważać, aby nie zawierał on klauzul niedozwolonych, gdyż taka sytuacja również może narazić przedsiębiorcę na określone konsekwencje. Takim przykładem będą klauzule:

- wyłączające odpowiedzialność przedsiębiorcy za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania

- uzależnienie zawarcia, wykonania lub treści umowy od zawarcia innej umowy, niemającej bezpośredniego związku z umową.

 

Jakie inne obowiązki ciążą na przedsiębiorcy prowadzącym sklep internetowy?

 

Jednak prawne obowiązki ciążące na przedsiębiorcy, który prowadzi e-sklep to nie tylko stworzenie jasnego, przejrzystego i niezawierającego klauzul niedozwolonych regulaminu. Aspektów jest znacznie więcej, jak na przykład kwestia przetwarzania danych osobowych kupujących. Sprzedawca internetowy przetwarza dane niezbędne do realizacji zamówienia tj. imię i nazwisko czy adres do wysyłki.

26 października 2022
28 lutego 2025
Regulamin e-sklepu i polityka prywatności – Kluczowe informacje dla właścicieli sklepów internetowych Spis treści Wprowadzenie Dlaczego regulamin e-sklepu jest niezbędny? Znaczenie regulaminu dla bezpieczeństwa transakcji Ochrona praw sprzedawcy i klienta
28 lutego 2025
Rozporządzenieo Ogólnym Bezpieczeństwie Produktów (GPSR) – Nowe Obowiązki dla Sprzedawców Internetowych Spis treści Wstęp Czym jest Rozporządzenie o Ogólnym Bezpieczeństwie Produktów (GPSR)? Nowe obowiązki sprzedawców internetowych Wymogi dotyczące identyfikowalności produktów
31 stycznia 2025
  Europejski Akt Dostępności (EAA) a e-commerce: Jak dostosować sklep internetowy do nowych wymagań? Przegląd wymagań dotyczących dostępności cyfrowej, które wejdą w życie w czerwcu 2025 roku. Poradnik dla przedsiębiorców zgodnie
28 lutego 2025
Regulamin e-sklepu i polityka prywatności – Kluczowe informacje dla właścicieli sklepów internetowych Spis treści Wprowadzenie Dlaczego regulamin e-sklepu jest niezbędny? Znaczenie regulaminu dla bezpieczeństwa transakcji Ochrona praw sprzedawcy i klienta
28 lutego 2025
Rozporządzenieo Ogólnym Bezpieczeństwie Produktów (GPSR) – Nowe Obowiązki dla Sprzedawców Internetowych Spis treści Wstęp Czym jest Rozporządzenie o Ogólnym Bezpieczeństwie Produktów (GPSR)? Nowe obowiązki sprzedawców internetowych Wymogi dotyczące identyfikowalności produktów
31 stycznia 2025
  Europejski Akt Dostępności (EAA) a e-commerce: Jak dostosować sklep internetowy do nowych wymagań? Przegląd wymagań dotyczących dostępności cyfrowej, które wejdą w życie w czerwcu 2025 roku. Poradnik dla przedsiębiorców zgodnie

Skontaktuj się z nami

Portal stworzony i prowadzony przez:

Kancelaria Radcy Prawnego Jarosław Baraniak

ul. Narutowicza 18/7U,

90 - 135 Łódź

 

tel. 690 519 875

poczta@kancelariabaraniak.pl

 

Podane dane osobowe przetwarzane będą w celu i w zakresie niezbędnym do udzielenia odpowiedzi na przesłaną wiadomość. KLIKNIJ i zapoznaj się ze sposobem przetwarzania Twoich danych.  

Adres email

Numer telefonu

Treść wiadomości:

Plik
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!